Terug naar overzicht
12 oktober 2020

Wat is Artificial Intelligence? (AI)

Artificial intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. We maken er allemaal, bewust of onbewust, gebruik van. Denk bijvoorbeeld aan de chatbots op websites als zogenaamde klantenservice, de kijk- en luistersuggesties op Netflix en Spotify, of de smart assistant Siri. AI maakt ons leven een stuk gemakkelijker. Maar wat is het precies?

Wat is artificial intelligence?

Artificial intelligence, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd (KI), is de intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. Het is een concept waarbij machines ‘denken als mensen’.

Wat doet een AI?

Bij AI reageren apparaten op data of impulsen uit hun omgeving. Ze kunnen externe gegevens correct interpreteren en ervan leren. AI-computers voeren taken uit waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Ze imiteren hierbij het denkvermogen van de mens en nemen zelfstandige beslissingen. Dit doen ze door het volgen van algoritmes en herkennen van patronen. Door te leren van hun eigen fouten, leveren ze vervolgens een beter resultaat. Dit wordt Machine Learning genoemd. 

Hoe werkt artificial intelligence?

Om ervoor te zorgen dat een intelligent systeem beslissingen kan nemen, moet deze eerst worden voorzien van informatie. Het systeem verzamelt informatie door middel van sensoren. Zo krijgt het geluidsinformatie binnen via geluidssensoren en beeldinformatie via visuele sensoren.

 

De ontvangen informatie wordt vervolgens door een of meerdere algoritmes geleid. Dit zijn stukjes code met instructies voor het verwerken van de informatie, waarna het systeem een uitkomst biedt. 

 

Artificial Intelligence voorbeeld met code

Waar wordt AI voor gebruikt?

AI wordt gebruikt om zaken te automatiseren. Door AI kunnen technische systemen hun omgeving waarnemen en problemen oplossen om een bepaald doel te bereiken. 

Welke soorten artificiële intelligentie zijn er?

Artificial Intelligence wordt onderverdeeld in drie categorieën: (1) Artificial Narrow Intelligence, (2) Artificial General Intelligence en (3) Artificial Super Intelligence.

Artificial Narrow Intelligence 

Narrow AI-systemen richten zich vooral op één taak of gebied. Narrow AI wordt ingezet bij bijvoorbeeld gezichts- en stemherkenningen, het checken van het weer, het signaleren van patronen en het doen van onderzoek. Narrow AI wordt ‘zwak’ genoemd, omdat deze machines lang niet in de buurt komen van menselijke intelligentie. Ze missen het (zelf)bewustzijn en de echte intelligentie die in de buurt komt van menselijke intelligentie. Met andere woorden: ze kunnen niet voor zichzelf denken. Daarnaast wordt Narrow AI ook niet gestuurd door emotie. 

Artificial General Intelligence

Bij General AI kunnen systemen abstract denken en omgaan met onverwachtse situaties. Het zijn machines die dezelfde intellectuele taken kunnen uitvoeren als een mens. Ze zijn (zelf)bewust en gedreven door emotie.

Artificial Super Intelligence

Artificial Super Intelligence is volledig ontwikkelde kunstmatige intelligentie die in de toekomst los van de mens kan bestaan. Super AI zal wellicht de menselijke intelligentie overtreffen – van creativiteit en algemene wijsheid tot het oplossen van problemen. Dit is het type AI waar veel mensen zich zorgen over maken, omdat het een grote impact kan hebben op de mensheid. 

Wat zijn voorbeelden van Artificial Intelligence?

  • Zelfrijdende auto’s: AI leest de route, vermijdt obstakels en voorkomt ongelukken.
  • Gepersonaliseerde suggesties van Netflix of Spotify.
  • Taal en spraak: AI vertaalt de ene taal in de andere, ook via gesproken teksten (zoals Google Translate). Ook spraakinnovaties zoals smart assisants van Apple’s Siri, Amazon Aleza en Google Assistant.
  • Het ABS in je auto: ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft.
  • Sociale signalen: AI kan sociale signalen lezen, zoals gezichtsuitdrukkingen en intonatie. Denk bijvoorbeeld aan de cyborg Sophia, die bijna identiek is aan de mens.
  • Robotica en Internet of Things (IoT): Robotica en AI kunnen medewerkers vervangen. Ze kunnen werkzaamheden uitvoeren op plekken die gevaarlijk of moeilijk bereikbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is een robot die bommen onschadelijk kan maken.

 

Artificial Intelligence voorbeeld met suggesties op Netflix

De voordelen van kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie kan grote voordelen hebben voor de mensheid. 

1. Nauwkeurigheid en precisie

AI kan snel beslissingen nemen op basis van gegronde informatie in verschillende situaties en wordt niet beperkt door de beperkte menselijke attentie, angst, afleiding en emotionele reacties.

2. Gemak

De herkenning van spraak, beeld en patronen, de zelfsturende systemen en vertaalmachines maken het ons een stuk makkelijker om dingen uit te voeren.

3. Bereikbaarheid

AI robotica kan het vuile werk opknappen wanneer het niet veilig is voor mensen, bijvoorbeeld op plaatsen die giftig, schadelijk of gevaarlijk zijn voor mensen.

De nadelen van AI

Hoewel AI veel voordelen kent, roept het ook veel ethische en juridische vragen en dilemma’s op. Deze gaan bijvoorbeeld over hoe de technologie onze maatschappij beïnvloedt, eerlijke behandeling en privacy. Hieronder worden drie nadelen toegelicht:

 

1. Juridische aspecten

Er is nog niet veel duidelijke over de juridische aspecten van de slimme systemen. Stel dat een AI-systeem een fout maakt met ernstige gevolgen, hoe zit het dan met de aansprakelijkheid?

2. Privacy

AI onze privacy in gevaar. Camera's worden bijvoorbeeld steeds meer uitgerust met software met gezichtsherkenning. Met deze slimme software kan ons geslacht, etniciteit, gemoedstoestand en leeftijd worden gemeten. Zeg maar dag tegen je privacy. 

3. Autonomie

We lopen het risico dat we te veel autonomie uit handen geven, waardoor we aspecten verliezen die waardevol bleken te zijn. Denk aan menselijk contact en zelfstandig nadenken. 

 

Hoewel AI veel processen kan versoepelen, blijft het zaak om onze onderlinge empathie en solidariteit te behouden. 

Toekomst

Er wordt veel gespeculeerd over het effect van AI op onze toekomst. Onze voorspelling is dat AI nog meer ingezet gaat worden om onvoorspelbare en complexe fysieke taken te automatiseren (zoals operaties) en routinematig werk over te nemen. Als het gaat om andere taken, waarbij menselijke eigenschappen als empathie, creativiteit, leiderschap en beoordelingsvermogen vereist zijn, zullen we altijd mensen nodig blijven hebben. 

 

Neem contact op  Lees meer over Lundo

 

Persoon die blij is dat artificial intelligence niet mensen vervangt

 

Cookies?

Bij het gebruiken van deze website kan Lundo informatie verzamelen door middel van cookies. Deze informatie kan over jou gaan, jouw voorkeuren of jouw gebruikte device. Geef jouw voorkeur voor cookies aan.

Personaliseren
Accepteren