Digital Agency
Wat is een digital agency?
Een digital agency is een bedrijf dat digitale oplossingen bedenkt, vormgeeft, ontwikkelt, meet en onderhoudt. Het is een combinatie van de strategische, technische en creatieve ontwikkeling van digitale producten en diensten. Een digital agency richt zich op complexe digitale projecten, waarbij de verschillende disciplines samenwerken: strategie, interaction design, visual design en development. Het zijn bedrijven die technologische ontwikkelingen omarmen en deze, in combinatie met creativiteit, inzetten om te blijven innoveren.
Neem contact op Lees meer over Lundo
Betekenis digital agency
Ben je benieuwd naar de betekenis van een agency? Digital agency betekent letterlijk digitaal bureau. Taken van een dergelijk bureau zijn onder andere het opzetten en uitvoeren van een digitale strategie van opdrachtgevers. Er bestaan verschillende soorten digital agencies, zoals full service digital agencies en gespecialiseerde digital agencies.
Wanneer is een bedrijf een digital agency?
Tegenwoordig zijn er veel bedrijven die wel iets digitaals doen. Dit betekent echter nog niet dat zij een digital agency zijn. Er zijn vier pijlers die bepalen of een bedrijf zich een digital agency kan noemen. Deze zijn:
- Strategie: onderzoek, planning en advies
- Design: visueel ontwerp en UI/UX design
- Technologie: dataverzameling, infrastructuur en development
- Marketing: online marketing, reclame en PR
Tot een dergelijk bureau behoren bedrijven die actief zijn in één of meer van de bovenstaande (vak)gebieden. Hieronder lees je meer over de verschillende soorten digital agencies.
Full service digital agency
Een full service digital agency is een bureau dat zich richt op alles wat hoort bij de online aanwezigheid van bedrijven. Dat betekent dat een dergelijk bureau alle bovenstaande vakgebieden aanbiedt. Deze disciplines zijn bij full service digital agencies aanwezig binnen het bedrijf zelf. Het bedrijf biedt dus een totaalpakket aan van strategie, design, technologie en marketing. Een full service digital agency biedt verschillende services, zoals ontwikkeling van websites, zoekwoordoptimalisatie (SEO), adverteren in zoekmachines (SEA) en retargeting.
Gespecialiseerd digital agency
Het kan echter ook zo zijn dat een bedrijf slechts gespecialiseerd is in één of enkele vakgebieden, zoals strategie en technologie, en een andere partij inhuurt voor de andere, zoals design en marketing. In dit geval is er sprake van een gespecialiseerd digital agency.
Specialismen
We weten nu welke diensten een digital agency kan bieden, namelijk strategie, design, technologie en marketing. Toch betekent het niet altijd dat bedrijven die zich op één van deze vakgebieden richten meteen een digital agency zijn. Dat laatste wordt bepaald door het specialisme en het accent dat een bureau legt binnen de dienstverlening naar klanten.
Ligt de focus bij een bedrijf bijvoorbeeld niet op digitale producten en diensten, dan behoort het bedrijf niet tot een digital agency. Hieronder volgt een overzicht met de verschillende type agencies, die al dan niet behoren tot een digital agency.
Consulting Agency
Consulting Agencies, oftwel adviesbureaus, zijn geen digital agencies. Dit komt doordat het kern van de dienstverlening binnen deze bedrijven voornamelijk ligt op strategie en onderzoek.
Advertising Agency
Advertising Agencies zijn reclamebureaus. De focus binnen dit soort bedrijven ligt vooral op marketing, PR en grafisch ontwerp. Hoewel zowel online als offline kanalen worden gebruikt, is de digitale kant de kern van de dienstverlening van een reclamebureau.
Branding Agency
Branding Agencies zijn ontwerpbureaus, die werkzaam zijn op het gebied van concept en ontwerp. Dit kan zowel online (digitaal) als offline (drukwerk) zijn.
Interactive Agency
Een Interactive Agency, vertaald als interactief bureau, werkt aan digitale ervaringen met innovatieve technologie, multimedia en design. Vaak werken zij opdracht van reclamebureaus. De nadruk ligt vaak op een bepaald element binnen een campagne of site, zoals video’s.
Creative Agency
Een creatief bureau richt zich op digitale (eind)producten en houdt zich bezig met concept, copy, strategie, marketing en productie. De focus ligt hierbij vooral op de creatieve en visuele aspecten. Hoewel de werkzaamheden lijken op die van een reclamebureau, worden ze bij creatieve bureaus alleen uitgevoerd op digitale kanalen. Creatieve agencies kunnen bedrijven ondersteunen bij branding, content en digital. Disciplines die hierbij horen zijn bijvoorbeeld: merkstrategie, positionering, logo-ontwerp, marketingstrategie, video, digitale strategie en user experience design.
Digital Marketing Agency
Een Digital Marketing Agency werkt aan de online marketing van bedrijven. Ze proberen bijvoorbeeld de online vindbaarheid en bereik te vergroten door middel van zoekmachineoptimalisatie, adverteren en e-mailmarketing.
Engineering Agency
Engineering Agencies worden ook wel Software Agency genoemd. Dit zijn bedrijven die werken met development, technologie en code. Ze richten zich op de techniek van digitale oplossingen. Vaak werken zij aan complexe projecten, waarbij ze gebruikmaken van verschillende codetalen, systemen, platformen en technieken. Een Software Agency ontwikkelt bijvoorbeeld mobiele of webapplicaties. Een webapplicatie is een programma of applicatie waar je via het internet toegang tot hebt. Anders dan bij mobiele applicaties, hoef je deze niet op je telefoon te installeren.
Conclusie Digital Agency
Samengevat kun je een Digital Agency omschrijven als een bedrijf dat zich richt op (complexere) digitale projecten, waarbij verschillende disciplines samenkomen. De focus ligt hierbij vooral op de bouw van digitale platformen of producten.
Digital agency Lundo
Lundo valt onder digital agency en is een software agency dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van innovatieve bedrijfssoftware, waarbij design en optimale klantbeleving centraal staan. We bieden maatwerk software en Software-as-a-Service, voor uiteenlopende branches. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?